koude handen

Wil jij de verwarming het liefst altijd een graadje hoger zetten? Heb je al koude handen na een uurtje achter je bureau? En klem jij je handen het liefst om een kop thee om ze op te warmen? Je bent niet de enige. Uit onderzoek blijkt dat 31% van de vrouwen en 6-7% van de mannen regelmatig last heeft van koude handen. 

Je wilt natuurlijk weten hoe je hier zo snel mogelijk vanaf komt. Maar eerst vertellen we je even wat meer over het ontstaan en de oorzaak ervan. Wie weet heb je last van een onderliggende aandoening, voorkomen is immers beter dan genezen!

Hoe ontstaan koude handen?

Koude handen of koude voeten, het heeft allemaal te maken met een slechte doorbloeding. Die verminderde bloedtoevoer kan te maken hebben met een vaat-, reuma of schildklieraandoening, met een en auto-immuunziekte of met het symptoom van Raynaud. In de meest gevallen echter, is er niets aan de hand en heb je gewoon last van een slechte doorbloeding omdat het koud is.

Als het koud is namelijk, is de eerste reactie van je lichaam om je vitale organen zoals je hart en longen te beschermen en dus warm te houden. Helaas gaat dit ten koste van de doorbloeding naar de rest van je lichaam en dat merk je het eerste aan de uiteinden, dus je tenen en vingers.

Waarom heb ik het altijd zo snel koud?

We hadden je net al vertelt dat de doorbloeding een grote rol speelt. Als je bloed goed rond wordt gepompt zul jij geen last hebben van koude vingers. Maar waarom heeft de één een verslechterde bloedsomloop en de ander een goede doorbloeding? Dat heeft in de eerste plaatst te maken met het feit of je man of vrouw bent. Vrouwen hebben het ècht eerder koud. Onderzoek wijst uit dat de ideale werktemperatuur voor vrouwen tussen de 24 en 25 graden is, bij mannen is dat tussen de 21,5 en 22,5 graad. De oorzaak is een andere hormoonhuishouding en lichaamsbouw. Wil je weten hoe dat zit? Check dan de tabbladen hieronder. Ook vind je hier andere mogelijke oorzaken waarom jij snel last van koude handen hebt. 

Oorzaken koude handen

HORMOONHUISHOUDING

oestrogeen niveau vrouwIn de eerste plaats hebben vrouwen een andere hormoonhuishouding dan mannen. Het hormoon oestrogeen maakt de haarvaten gevoeliger voor temperatuur. Gedurende je cyclus heb je op bepaalde momenten dus sneller last van koude handen. De overgang is niet iets waar vrouwen over het algemeen op zitten te wachten, maar een kleine opsteker is er wel: doordat je lichaam na de menopauze zo’n 60% minder oestrogeen aanmaakt zul je minder last hebben van de kou.

LICHAAMSBOUW

spieren man versus vrouwSpieren zijn de ultieme interne kachels. Spieren verbranden vetten en suikers waarbij warmte vrijkomt. Hoe meer spieren → hoe meer verbranding → hoe meer warmte. Mannen zijn daarbij over het algemeen in het voordeel; van nature hebben zij meer spiermassa dan vrouwen.

En hoe zit het dan met je vetpercentage? Je zou zeggen dat vet isoleert en dat je het daardoor minder snel koud hebt. Voor een gedeelte is dat waar en een dun laagje vet helpt dan ook zeker om je lichaamswarmte vast te houden. Echter vet werkt geen warmte op, dus zaak is toch om die spiermassa te vergroten. Daarnaast heb je niets aan extra vet voor warme handen, het zit namelijk niet in je vingers.

BEWEGING

bewegen in de sportschoolJe lichaam is gemaakt om te bewegen. Tegenwoordig zitten we steeds meer en langer stil achter al onze apparaten. Voor je werk achter je computer, voor je ontspanning op je tablet, telefoon of televisie. En misschien lees je in je vrije tijd graag een boek of luier je graag op die heerlijke zomerse dagen. Allemaal niets mis mee, maar het komt je doorbloeding niet ten goede.

Misschien ben jij ook ongemerkt minder gaan bewegen? Als dat zo is helpen 1 of 2 uurtjes sportschool niet.

Belangrijk is om gedurende de dag zoveel mogelijk tussendoor te bewegen. Probeer naar je werk te fietsen als het even kan, sta regelmatig op om een rondje te lopen, al is het naar de waterkoker, neem de trap in plaats van de lift, maak er een routine van om tijdens je lunchpauze of na het avondeten een blokje om te lopen.

SLAAPTEKORT

vrouw met slaaptekortJe lichaam koelt af als het tijd is om te gaan slapen. Slaap je te weinig en ben je oververmoeid? Dan zul je het dus vaak koud hebben. Waarom koel je eigenlijk af als je moe bent?

Dat is een handig trucje van je lijf. Je lichaam vertelt je dan dat je een warm plekje moet opzoeken om uit te rusten. En dat warme plekje is belangrijk omdat tijdens het slapen de warmte vanuit het binnenste van je lichaam een weg naar buiten probeert de vinden. Dat gaat via je huid. De doorbloeding van je huid neemt tijdens het slapen dan ook flink toe. Als je in een koude omgeving zou slapen, kan je lichaam teveel afkoelen. Slapen onder een warme deken in een koele omgeving met frisse lucht is het beste.

Ben je geen goede slaper? Check dan even onderstaande tips voor het verbeteren van je nachtrust, een uitgerust lijf en daarmee warme handen:

  • Het is onmogelijk met koude handen en voeten lekker in slaap te vallen, neem voor het slapen gaan een warm bad, neem een kruik mee naar bed of gebruik elektrische sokken of een elektrisch dekentje.   
  • Neem 2 uur voor het slapen gaan een magnesiumtablet, vooral in tijden van stress en hogere lichaamsbelasting kun je daar veel baat bij hebben.
  • Neem regelmatig korte pauzes overdag.
  • Gebruik een fijn, zacht slaapmasker. Niet alleen helpt dit om het licht tegen te houden maar ook is een zachte druk op je ogen fijn.
  • Gebruik oordopjes, bijvoorbeeld fijne zachte wasbolletjes.
  • Slaap je in 1 bed? Gebruik ieder een apart dekbed zodat je niet wakker wordt van elkaars gedraai.
  • Lees voor het slapen gaan een ontspannend boek en fantaseer hoe het verhaal verder afloopt bij het in slaap vallen. Binnen no time ben je weg.
  • Doe ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan, je lichaam voelt rustiger aan als je je spieren wat gerekt en gestrekt hebt.
  • Luister naar een meditatie of zet kalmerende slaapmuziek op. Allemaal te vinden op Youtube.

slaap tips

FENOMEEN VAN RAYNAUD

symptoom van RaynaudEen typisch kenmerk van het fenomeen van Raynaud zijn koude handen en voeten. Als gevolg van het plotseling samentrekken van je bloedvaten (uitgelokt door koude, stress of bepaalde emoties) vermindert de doorbloeding in je lichaam.

Je handen en voeten zitten helemaal aan de uiteinden van de bloedsomloop, je lichaam heeft dus de meeste moeite om het bloed helemaal tot in je vingers en tenen te krijgen.

Bij de ziekte van Raynaud worden je vingers en tenen eerst wit, daarna blauw en vervolgens paars of rood. Je kunt de Raynaud zelftest doen om te checken of jij wellicht deze ziekte hebt.

SCHILDKLIER

schildklierDe meest voorkomende klachten van een te traag werkende schildklier zijn bloeddruk problemen. Door een verminderde bloedcirculatie krijg je snel last van koude handen. De oorzaak kan erfelijk zijn, maar ook stress, een crashdieet of een tekort aan bepaalde vitamines en mineralen kunnen een rol spelen.

Heb je naast kouwelijkheid ook last van broze nagels, een droge huid, (lichte) depressieve buien, gewrichtspijnen, kun je slecht slapen en kun je niet meer snel denken en handelen? Dan is het belangrijk een belletje naar je huisarts te geven.

IJZERTEKORT

voedsel met ijzerIJzer zorgt voor de aanmaak van hemoglobine, dat is een stofje dat op zijn beurt weer zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen. En ja, rode bloedcellen zijn belangrijk want zij zorgen voor het transport van zuurstof in het bloed. Een tekort hieraan kan resulteren in allerlei klachten. De belangrijkste is moeheid, maar het kan ook zijn dat je bleek ziet, je last hebt van kortademigheid, hartkloppingen en van koude handen en voeten.

Eén op de vijf vrouwen die menstrueert heeft last van bloedarmoede. Goed op je voeding letten dus. IJzer zit voornamelijk in vlees en vis, dus voor vegetariërs en veganisten is het extra belangrijk om te letten op hun ijzerinname. Eet veel peulvruchten, noten, appelstroop en groente als spinazie, boerenkool, bietjes, asperges, broccoli en rucola. Vitamine C verbetert de opname van ijzer, calcium remt de opname van ijzer. Een stukje fruit bij de maaltijd is dus een goed idee!

B12 TEKORT

vitamines

Ook vitamine B12 zorgt voor het aanmaken van rode bloedcellen. Een tekort aan B12 kan allerlei vervelende klachten tot gevolg hebben, zoals algehele moeheid, problemen met je evenwicht, concentratiestoornissen, tintelende en soms ook koude handen en voeten.

Vitamine B12 is voornamelijk te vinden in producten van dierlijke komaf. Dus vlees en vis maar ook eieren en melk. Ook in gedroogd zeewier en in algen is B12 te vinden, maar deze variant is voor het lichaam niet goed opneembaar.

Voor vegetariërs en veganisten is het dus een must om B12 extra bij te slikken.

De oplossing voor koude handen

We leven met je mee, het is geen pretje om vaak last te hebben van koude handen. Daarom hebben wij de allerbeste oplossingen en tips voor je op een rijtje gezet. Ben je er klaar voor? Hier komen ze:

De 5 beste tips voor warme handen

 

1. Beweeg!

Niet alles wat simpel klinkt is simpel, maar in dit geval wel. Je lichaam is gemaakt om te bewegen en alle beweging telt. Moet je lang achter je bureau zitten? Sta regelmatig op en loop een stukje of doe wat oefeningen, dat is ook nog eens goed om je hoofd leeg te maken. 

2. Werk aan je spiermassa

En ga je dan toch meer bewegen, bedenk dan dat je met het spieren van je trainen twee vliegen in één klap vangt: niet alleen heb je het op het moment zelf warmer maar hoe meer spiermassa hoe meer verbranding (en dus warmte) er in je lichaam plaats vindt, ook in rust. 

3. Investeer in een paar elektrische handschoenen

De meeste tips voor warme handen werken niet op de korte termijn. Maar deze wel. Voor instant warme handen investeer je in een fijn paar verwarmde handschoenen. Druk op de knop en binnen 30 seconden geniet jij van een heerlijke, weldadige warmte. Meer weten? Lees dan onder dit lijstje snel verder.

Neem je voeding even onder de loep

Zorg dat je voedingspatroon voldoende ijzer en B12 bevat. Deze stoffen zorgen voor de aanmaak van rode bloedcellen en zijn daarmee heel belangrijk voor het zuurstoftransport in je bloed. En uiteindelijk voor warme handen.

Slapen, slapen, zzz…

Een uitgerust lichaam is warmer, dus….kruip vanavond eens extra vroeg onder de wol met een paar dikke (verwarmde) sokken, een goede nachtrust doet wonderen!

 

Elektrische handschoenen

Nooit van gehoord? Dat kan kloppen want dit product bestaat nog niet zo lang. Door verbeterde technische methodes is het nu mogelijk om heel soepele, dunne warmtegeleiders in handschoenen te verwerken, die voor een krachtige warmte zorgen met een zo dun mogelijke batterij.

Ze zitten dus heerlijk comfortabel en zijn heel eenvoudig in gebruik. Druk op de knop en binnen 30 seconden is de handschoen opgewarmd. De warmtegeleiders zitten boven elke vinger en op de handrug.

Je kunt dus zorgeloos alles vastpakken als je je handschoen draagt, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je iets kapot maakt.

Zijn verwarmde handschoenen alleen voor skiërs? Nee zeker niet. In ons assortiment vindt je speciale dunne handschoenen die ideaal zijn voor in en om het huis. Draag ze bijvoorbeeld tijdens het kijken naar je lievelingsserie, tijdens het opruimen of tijdens het wandelen. Deze dunne handschoenen zijn ook te gebruiken als onderhandschoen onder je eigen handschoenen.

Verwarmde fietshandschoenen HeatPerformance® ALLROUND

149.95

Op de fiets in de herfst, mountainbiken of wielrennen in de winter, uitwaaien in het voorjaar maar net iets te koud? Dan wil je natuurlijk geen dikke handschoenen dragen. Daarom hebben wij deze veelzijdige, soepele handschoenen met lekker veel grip en dunne accu ontworpen. Druk op de knop en binnen 30 seconden voel je de warmte rondom je vingers en handrug verspreiden, tot wel 65ºC in de hoogste stand.

  • Uitgevoerd in een mix van TPU en Neoprene; beschermt optimaal tegen kou, wind en vocht.
  • Wil je hem toch in de gure kou gebruiken, draag ze dan onder je eigen winterhandschoenen.
  • Ook heel fijn: de top van de duim en wijsvinger zijn afgewerkt met een geleidende touchscreen stof, zo kun je gewoon je smartphone bedienen met je handschoenen aan!
Meer informatie

Verwarmde onderhandschoenen HeatPerformance® THIN

159.95

Veelzijdige HeatPerformance® onderhandschoenen in een comfortabel zacht en soepel waterproof materiaal.

  • Gebruik deze verwarmde onderhandschoenen onder je eigen ski- of motorhandschoenen.
  • Niet koud genoeg buiten voor dikke gevoerde handschoenen? Draag ze dan als gewone dunne handschoen.
  • Ook in en om het huis te gebruiken, bijvoorbeeld voor mensen met de ziekte van Raynaud.
  • Dankzij de dunne stof kunnen je vingers gemakkelijk bewegen en beperken ze je niet.
Meer informatie

Voor fietsers, mensen op de scooter, moutain-bikers, golfers, paardrijders, wandelaars en vissers hebben we wat dikkere handschoenen laten ontwikkelen.

Verwarmde handschoenen HeatPerformance® NATURE cognac

169.95

Luxe HeatPerformance® handschoenen in een stoere cognac kleur. Met deze verwarmde handschoenen heb jij niet alleen heerlijk warme handen, je hebt ook nog eens voldoende grip, bewegingsvrijheid en een fraaie accessoire om je outfit te complementeren. Want het oog wil ook wat. : )

  • In fraai soepel en duurzaam geitenleder.
  • Met 1 druk op de knop geniet je binnen 30 seconden van een weldadige warmte rondom je vingers en handrug, tot wel 65ºC in de laagste stand.
  • De perfecte handschoen voor een winterse wandeling langs het strand of in het bos én een ideale paardrijhandschoen.
Meer informatie

En voor de meest extreme weersomstandigheden of voor motorrijders kies je voor onze HeatPerformance PRO handschoenen, de aller dikste handschoen die je zelfs bij -25 graden warm houdt.